Kiropraktik

Kiropraktik - vad är det?

Kiropraktik innebär att med stöd av anamnes och undersökning ta reda på vad som gör att du känner smärta. Anledningen till dina besvär kan bero på en mängd olika faktorer. Det är inte ovanligt att stress, för lite sömn, för stor fysisk belastning eller tankar om smärta kan öka smärtupplevelsen. Under anamnesen ringas dessa in.

Kiropraktorer förknippas ofta med ledmanipulation. Om dina besvär beror på att leder rör sig sämre är detta en effektiv behandlingsform. Andra tekniker som används är mjukdelsbehandling, stretch och mobilisering. I slutet av behandlingen får du råd angående vad du borde göra mer av och vad du borde göra mindre av.

Undersökning - Kiropraktik

Vid första besöket kommer du att få beskriva när och var du känner smärta i kroppen. Följdfrågor på detta kommer bland annat att vara:

Hur uppkom smärtan, smygande eller snabbt?

Hur länge har du haft den?

I vilka positioner lättar samt förvärrar du smärtan?

Har du fått tidigare behandling?

Utöver detta kommer jag även fråga dig om vilka läkemedel samt andra sjukdomar du har. Detta för att bättre förstå varför du upplever smärta i din kropp.

Behandling - Kiropraktik

En grundlig undersökning görs för att ta reda på var din smärtas ursprung är. Om undersökningen visar att det är möjligt att behandla med kiropraktik påbörjas behandlingen.  Den består ofta av ledmanipulation, ledmobilisering, tryck på stela muskler, töjning/stretch, ergonomiska råd samt råd angående hur du kan träna på ett bättre sätt. Efter tio år som massageterapeut lägger jag ofta lite mer tid på pressur och massage av involverade muskler. Ibland kan du känna dig lite öm i musklerna dagarna efteråt. Det kan kännas ungefär som träningsvärk. Om du får detta efter behandlingen går den vanligtvis bort efter 1-2 dagar.

Om du vill läsa mer om olika besvär som vi som kiropraktorer behandlar kan besöka: Kiropraktorvård - Besvär